Ново истраживање WIPO-а открива глобалне перцепције и свјесност о интелектуалној својини
Мостар, 18. септембра 2023. - Двије трећине људи испитаних у новом глобалном истраживању има позитивну перцепцију улоге коју интелектуална својина (ИС) има у њиховим економијама, али млађи људи још увијек заостају у разумијевању интелектуалне својине, према WIPO Pulse-у, револуционарном новом истраживању о ставовима људи према ИС-у.
WIPO Pulse је прво свјетско истраживање глобалне свјесности и перцепције интелектуалне својине на таквом међународном нивоу. Резултати нуде низ јединствених увида заснованих на одговорима 25.000 људи у 50 земаља и осмишљено је да би се надопунила истраживања Свјетске организације за интелектуалну својину (WIPO) о иновацијама, брендирању, креативном сектору и статистици ИС-а, између осталог.
„Деценијама је WIPO био поуздан извор информација и увида у техничке аспекте ИС-а, али недостајала нам је 'људска' димензија наших података, која је постала важнија како ИС враћамо коријенима и повезујемо се са онима који иновирају и стварају на терену,” рекао је генерални директор WIPO-а Дарен Танг на представљању извјештаја.
Међу налазима, истраживање показује да 66,4% испитаника у свим регијама препознаје позитиван утицај ИС-а на привреду, при чему се то најјаче осјећа у азијско-пацифичкој области (76%), Африци (70%) те Латинској Америци и Карибима (67%), објавио је WIPO.
Резултати са глобалног југа посебно су охрабрујући, јачајући увјерење да ИС може бити моћан алат не само за индустријализоване земље, него и за земље у развоју и најмање развијене земље, према г. Тангу.
У мјерењу нивоа знања испитаника о интелектуалној својини, извјештај показује да је највећа свјесност о ауторском праву, изнад жигова, ознака географског поријекла, патената и дизајна.
Највећа свјесност о било којем праву интелектуалне својине је за ауторско право (64%) у источноевропским државама, с најнижом од 18% знања о дизајну у државама азијско-пацифичке области.
Лица у доби од 18 до 24 године показују знатно ниже резултате индекса свјесности у четири од пет регија и у свих пет категорија права интелектуалне својине, у поређењу са општом популацијом. Док скоро трећина (32%) разумије ауторско право и ознаке географског поријекла (27%), само 2 од 10 имају знање о патентима (18%) и дизајну (19%).
„Млади људи користе своју креативност и домишљатост како би потакнули промјене и створили бољу будућност, али њихово ограничено знање о интелектуалној својини носи ризик неостваривања њиховог пуног потенцијала. Морамо повећати наше напоре у потицању свјесности о интелектуалној својини међу младим проналазачима, креаторима и предузетницима те их подржати вјештинама и знањем о коришћењу интелектуалне својине за претварање њихових идеја у стварност”, изјавио је генерални директор WIPO-а Дарен Танг.
Свјетска организација за интелектуалну својину (WIPO) је глобални форум за политику интелектуалне својине, услуге, информације и сарадњу. Специјализована агенција Уједињених нација, WIPO помаже своје 193 државе чланице у развоју уравнотеженог међународног правног оквира интелектуалне својине како би се задовољиле растуће потребе друштва. Пружа пословне услуге за добивање права интелектуалне својине у више земаља и рјешавање спорова. WIPO нуди програме изградње капацитета како би помогао земљама у развоју да имају користи од коришћења ИС-а. Такође пружа бесплатан приступ јединственим банкама знања сa информацијама о интелектуалној својини.